Locavore

3 september 2019 - Bali, Indonesië

Usèffedenke, waar was ik ook al weer gebleven (even afgezien van m’n Locavore-aankondiging).
Oh ja, Ubud! Jeroen vertrok met aanhang naar Seminyak, zo was ‘t.

26 augustus, het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, ging ik ze achterna naar Seminyak, voor een paar dagen strand. Dat strand beviel prima, maar voor de rest is Seminyak gewoon een fout toeristenhol, zoals je die in de rest van de wereld ook ziet, als het maar een warm zonnig klimaat is.

Niet getreurd echter, het is nog altijd vakantie, elke dag lekker eten en een massage, dagje “surfen” (als een zee-olifant op een surfplank liggen en wachten tot je door een golf op het strand gesmeten wordt maar wel lache) en een dagje naar Oeluwatte?
Nee, Uluwatu heet die tempel, op het zuidelijkste puntje van Bali gelegen. Sja, tempels hè, voor mij hoeft het niet zo. Maar de omgeving is wel prachtig, ruige hoge rotsen die de zee in steken, waarop de zee in indrukwekkende branding uiteen spat.

Uiteindelijk blijf ik nog één dag langer in Seminyak want ik wil nog een dagje extra op het strand hangen. Zo gezegd en gedaan, maar jl. vrijdag toch weer in een  taxi gestapt om naar Ubud terug te gaan.

In Ubud kom ik echt helemaal tot rust. Hoe dat precies komt weet ik niet en dat boeit verder ook niet, als het maar gebeurt.

En toen, zoals al aangekondigd, kon ik ineens zomaar bij restaurant Locavore terecht. Wat een ontzettend geweldige avond is dat geworden! Ik heb in het verleden in restaurants met één of twee sterren gegeten, maar Locavore heeft dat overtroffen!

Eelke Plasmeijer (de chef) bereidt zijn gerechten met lokale ingrediënten, maar het is géén Indonesische keuken (zoals dat bij het zusterrestaurant wel het geval is). Moderne, zeer verfijnde cuisine, met geweldig uitgedachte combinaties.

Zoals je al eerder kon lezen, viel ik met m’n neus in de boter want hij werkte de afgelopen twee dagen samen met Ivan Brehm, de chef van sterrenrestaurant Nouri uit Singapore. Deze eenmalige samenwerking resulteerde in een speciaal achtgangenmenu, met acht bijbehorende cocktails (zie ook de foto's).

Menu Locavore 1 en 2 sept 2019

Als ik zeg cocktails, moet je niet denken aan een Daiquiri of een Manhattan of dat soort vuige gifmengerij. De acht cocktails die ik voorgeschoteld kreeg waren stuk voor stuk afgestemd op het gerechtje waarbij ze geserveerd werden en gingen echt allemaal ongelooflijk goed daarmee samen. Voortreffelijk en razend knap.
De gerechtjes zelf, vraag je je af? Ik ga ze niet stuk voor stuk beschrijven, dat wordt een uitputtend verhaal. Neem maar van me aan dat allemaal ontzettend bijzonder waren en zonder meer van absoluut topniveau.
De enige reden die ik kan bedenken waarom Locavore nog niet één of twee sterren heeft, is dat de Michelininspecteurs Ubud nog niet gevonden hebben.

Samengevat: mijn bezoek aan Locavore is hèt hoogtepunt van deze vakantie (sorry Jeroen), en eigenlijk nog wel meer dan dat. Tot gisteren dacht ik eigenlijk dat ik Bali wel voor de laatste keer bezocht had, maar nu weet dat ik dat ik terug moet komen.

En verder  is het nu dinsdag, mijn voorlaatste (hele) dag op Bali. Vakanties zijn gewoon te kort.

1. Monique:
    3 september 2019
    Wie weet Paul als we bij Yama gaan eten!!! Ook zulke smaken dan misschien??
  2. Peter:
    3 september 2019
    Ja idd Paul vakantie's vliegen altijd veel te snel voorbij. Geniet er nog van en maak er een onwijs gave dag van!!!!
  3. Inge:
    3 september 2019
    Dat was weer een sappig en smaakmakend reisverslag!
  4. Leonie:
    4 september 2019
    ik dacht, Bali... check... moet ik ook weer terug... zucht... ;-)
  5. Peter van Amen:
    4 september 2019
    Het klinkt haast alsof we de volgende keer mee moeten.....
  6. Paul S.:
    5 september 2019
    Moet je doen!
    👌
  7. Brommert:
    9 september 2019
    Leuk, na het strand naar het restaurant.
  8. Inge:
    14 september 2019
    Ik ontdekte de foto's zoeven ; prachtig ; jammer dat het verhaal uit is ; hoe het nu ?